onsdag 28 oktober 2009

Positivelie

Idag fick jag höra att jag använder ordet "hata" för mycket. Det må så vara. Jag blev upplyst om att hat är den känslan som man känner inför någon man vill ha ihjäl. Den känslan Hitler kände för judarna. När jag säger att jag hatar ärtsoppa så bara antar jag att folk förstår att jag inte vill utrota baljväxterna som art. Men jag ska i alla fall börja använda ordet "avsky" istället. För att bevisa att jag egentligen är en ganska kärleksfull människa har jag i alla fall spenderat dagen med att fundera över saker som gör mig glad:

Jag gillar att ha träningsvärk för då vet jag att jag har gjort ett bra jobb. Jag gillar folk som vågar sätta sig brevid någon annan på bussen. Jag älskar folk som sjunger med till musiken i lurarna när de är ute och går, gillar folk som hostar utan att hålla sig för munnen, för de tillför lite spänning i vardagen. Jag blir glad av folk som skrattar högt åt dåliga skämt. Jag älskar att försova mig för då är jag utvilad när jag vaknar. Tycker om när solen kikar fram bakom molnen och gör sig påmind om att den finns där bakom. Jag älskar den första kaffekoppen på morgonen, blir glad när rubriken på första sidan i tidningen säger "Linda Rosing talar ut om nakenskandalen" för det betyder att inget värre har hänt. Jag gillar när brandmännen kommer och äter lunch i resturangen och jag blir glad när jag ser någon som ler utan en uppenbar anledning.

Men jag avskyr fortfarande ärtsoppa.

2 kommentarer:

  1. håller med dig, supermysigt när folk skrattar åt dåliga skämt & bara ler utan anledning (: dessutom så avskyr jag också ärtsoppa xd

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det härligt, det smittar va sig!
    Ärtsoppa är definitivt ingen favorit. Det är ett sånt tillfälle då "avsky" inte verkar starkt nog.

    SvaraRadera