söndag 27 september 2009

Heliga Vegemite.

Imorse läste jag Australiensiska nyheter från www.news.com.au till mitt morgonkaffe. En av toppnyheterna idag är att det har kommit en ny version av vegemite. Den har även fått ett nytt namn: isnack 2.0. Detta har skapat vilda protester bland våra vänner down under. Ett land med en obrytbar, ovillkorlig kärlek till ett pålägg vars smak och konsistens påminner om en halvt upplöst buljongtärning. Att ändra på detta vinnande koncept verkar vara ett brott mot nationen. Att tillsätta mjukost och ge den ett nytt namn är landsförräderi. Jag har fått smaka på otaliga smörgåsar av olika entusiastiska Dundees som hävdat att: "Nej du kan inte ogilla Vegemite, den som gjorde den förra smörgåsen måste ha gjort fel." Jag kan inte säga mer än förlåt. Det smakar jäst buljong. Att denna nyhet är den tredje mest lästa idag, före nyheter om stimulans paket, finanskris och omkomna Australienare i Filippinerna talar verkligen för sig självt. Själv läser jag nyheten med ett leende och tycker att det är underbart att slippa läsa om död och elände till morgonkaffet.

Bilden är tagen från http://www.news.com.au/business/story/0,27753,26128916-462,00.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar