söndag 28 februari 2010

Dumförklarad.

Det ska först klargöras i detta inlägg att jag är en person som tenderar att absolut hatar att bli dumförklarad. Det finns få saker som gör mig så arg som att bli talad till som om jag hade ett IQ på under 50. Vi har haft ett gäst från Kanada i huset i några dagar och han är allt en intressant karaktär. Han har ett underbart sinne för humor och ett hjärta av guld. Vilket övertygar mig om att han menar väl i allt han säger. Idag lyckades han dock få mig att vilja slita mitt hår och skrika tills mina lungor kollapsade. Han hade ett problem med min kan-själv attityd. Jag bär mina matkassar själv, jag byter mina glödlampor själv, jag klättrar upp på taket och fixar tv-antennen själv. Hör och häpna, jag till och med öppnar syltburken själv. Tydligen är det ett bevis på mindervärdeskomplex och ett behov av att hävda mig som ligger rotat i ett hat mot män. Jahaaa! Detta kommer tydligen medföra vissa problem när jag gifter mig eftersom det finns "vissa grundpelare ett äktenskap bygger på." Vidare håller han på att göra en bakåtvolt av stolen då jag med viss ilska i rösten snäser att jag inte tänkt gifta mig inom de närmsta 10 åren och att jag definitivt INTE investerar en halv förmögenhet i en universitetsutbildning för att bli en blöjbytandes, hemmagåendes, pajbakandes, hjälplös jävla babymaskin som inte ens kan byta en jävla glödlampa själv. "Men flicka lilla, Gud gav mannen och kvinnan olika egenskaper av en anledning." Vid "flicka lilla" tappade jag hakan och när han avslutat meningen var jag helt mållös. Han fortsätter sedan med att säga att eftersom jag redan är 20 är det inte mer än dags att börja se sig om. Jag börjar se rött vid det här laget och bestämmer mig för att istället för att ställa till med en jättescen i köket, avlägsna mig från situationen. Jag tror inte att det var hans avsikt att få mig att känna mig liten. Jag tror att det var menat som ett gott råd. Men jag måste säga att det är skrämmande hur ignoranta och trångsynta vissa människor är. Är det såhär majoriteten av befolkningen ser på världen blir jag mörkrädd.

Jag kan faktiskt bli väldigt arg. Jag lovar.

4 kommentarer:

  1. Härligt!! tjejen sluta aldrig vara dig själv, sådana män får mindrevärdeskomlex av kvinnor som du...Jag är så stolt :)) mom

    SvaraRadera
  2. Nä, att bli dumförklarad är väl inget någon gillar att bli =/

    SvaraRadera
  3. Att tilltala nån med "flicka lilla" är ju väldigt lågt. Ett desperat försök att sätta sig över dig och tilltala dig från sitt "föräldrajag" till ditt "barnjag", om man ska prata psykologiskt. Svälj inte bollen, utan fortsätt att tilltala honom från ditt "vuxenjag" till hans "vuxenjag". Och känn dig tillfreds och lugn med att veta att han tydligen har något behov av att hävda sig...

    Jag tror långt ifrån att alla tänker som han, men tyvärr är nog Sverige ett av de få länder i världen där man som kvinna faktiskt kan leva ett jämlikt liv... tyvärr. Det är bara att hoppas att utvecklingen går framåt och att vi kan vara ett gott exempel ;)

    SvaraRadera
  4. hej gumman!
    be honom dra åt helvete med sina grottmansåsikter. tyvärr är det nog så att det är inte sista gången du träffar på sådana korkskallar. gör klart för dom vad du anser och kan dom inte acceptera detta så be dom, som sagt, dra till ännu varmare trakter. stå på dig!!!/////MEH

    SvaraRadera